הסכמי טרום-נישואין

**התקשרו אלינו לייעוץ משפטי ללא תשלום בעניין ההסכמים: 02-5664390**

 
להלן מפורטים שני סוגים של הסכמי קדם-נישואין שמציע מרכז צדק לנשים, וכן נוסח לעריכת טקס חופה וקידושין בשוויון, אשר חיבר הרב מאיר בן שחר:

 

א. הסכם ושטר לנישואין בצדק ובהגינות

מטרת השטר היא לאפשר לאשה לממש את רצונה להתגרש מבלי להיות תלויה ברצון בעלה (ולהפך). רוב ההסכמים האחרים שהוצעו בשנים האחרונות בנויים על הרעיון של הפעלת לחץ כספי על הבעל לתת גט לאשה במידה שהאשה מבקשת להתגרש. הפעלת לחץ כלכלי אינה יכולה להוות פתרון מוחלט, שהרי ההחלטה עדיין בידי הבעל, ובידיו בלבד, אם לתת את הגט או לא. השטר שמציע מרכז צדק לנשים מנטרל את הצורך ברצון הבעל ובהחלטתו לשחרר את אשתו בגט.

השטר נכתב בהשראת מסמך שלושת החלקים של הרב מייקל ברויד. 

לצפייה והורדת מסמך שטר ההסכם

 

מה יש בשטר?

  • תנאי בקידושין: בני הזוג מסכימים שהקידושין יהיו תקפים כל עוד לא תבע מי מהם לגירושין והם אינם חיים בפירוד 18 חודשים או למעלה. בני הזוג אף מסכימים שהקידושין בטלים במידה והאישה זקוקה לחליצה והיא אינה מצליחה לקבל חליצה חצי שנה ממות הבעל.
  • הרשאה להפקעת הקידושין: בני הזוג מסמיכים שלושה דיינים להפקיע את הקידושין במידה ותנאים האמורים לעיל לא מתקיימים.
  • הרשאה לשליחות בגט: האיש ממנה שליח לגט שיוכל לכתוב ולתת לאישה את הגט במידה ולא יתקיימו התנאים האמורים לעיל.   

לפיכך השטר:

  • מהווה פתרון מלא לסרבנות גט, ומאפשר לאשה להתגרש גם בניגוד לרצון הבעל (ולהפך)
  • מהווה פתרון לבעיית העגינות הקלאסית, כגון: במקרה שהבעל נעדר או במקרה שהבעל במצב פיזי שאינו מאפשר לו לתת גט.

האם השטר יתקבל בבית הדין?

לעת עתה השטר אינו מקובל על הממסד הרבני ועל בתי הדין בישראל, אולם השטר בנוי על מסמך שחובר ע"י רב אורתודוקסי ויש לו יסודות איתנים במקורות ההלכתיים. כמו כן רבנים ואנשי אקדמיה העוסקים בנושא נתנו לשטר את ברכתם. אנו מקווים ומאמינים שהשטר יתקבל בשנים הקרובות גם ע"י בתי הדין בישראל.

 

ב. הסכם ברית אהבה

מטרת ההסכם היא לאפשר לבני זוג לעגן את מסגרת חייהם המשותפים על פי אמונתם וזאת מבלי להינשא כדת משה וישראל.

ההסכם משמש כראיה לכך שבני הזוג הם "ידועים בציבור".

לצפייה והורדת מסמך ההסכם

 

מה יש בהסכם?  

  • הגדרה משפטית של הקשר הזוגי: בני הזוג מגדירים את היחסים ביניהם כ"ידועים בציבור" ומצהירים כי אין בדעתם להיות נשואים כדת משה וישראל, ובנוסף, מגדירים כי ההסכם ביניהם יחול אף במקרה שיינשאו בנישואין אזרחיים.
  • מתן סמכות לערכאה האזרחית: בני הזוג מסכימים כי במקרה של מחלוקת ביניהם, הם יפנו לערכאה האזרחית בלבד ולא לבית הדין הרבני.
  • שיתוף בנכסים: בני הזוג מסכימים להחיל שיתוף רכושי על נכסים שיצברו במשך חייהם המשותפים.
  • מניעת סרבנות גט: ליתר בטחון, יוצרים בני הזוג מנגנונים למניעת סרבנות גט, למקרה שבו יזדקקו בני הזוג לגט.

 

מדוע ישנה בהסכם התייחסות לאפשרות של סרבנות גט?

קשה לצפות את התנהלות בית הדין הרבני ביחס לידועים בציבור. לכן ההסכם כולל מנגנונים שונים שנועדו להבטיח את מניעת עיכוב הגט. יש להבהיר, כי במקרה של נישואין אזרחיים ברוב המקרים בית הדין מחייב את הצדדים בגט הלכתי.

 

כיצד חותמים על ההסכם?

את החתימה על ההסכם (סעיפים 1-8) רצוי לאשר בפני בית המשפט לענייני משפחה או בפני נוטריון. יובהר כי אם בני הזוג יינשאו, בין כדת משה וישראל ובין בנישואין אזרחיים, חלה עליהם חובה לאשר את ההסכם בפני נוטריון לפני מועד הנישואין או בפני בית המשפט לענייני משפחה לאחר מועד הנישואין. על השטר ההלכתי (סעיפים 9-10) יש לחתום בפני שני עדים כשרים מבחינת הלכתית שיחתמו אף הם על השטר.

מומלץ לכל זוג שבכוונתו לחתום על ההסכם להיוועץ בעורכ/ת דין.

 

התקשרו לייעוץ משפטי ללא תשלום: 02-5664390

מקורות מידע נוספים

מצגת הסבר אודות ההסכמים

חוברת הסבר אודות ההסכמים השונים הקיימים כיום

 

 

 

סדר חופה וקידושין 

(חיבר: הרב מאיר בן שחר)

 

לפני החופה: חתימה על שטר התנאים ועל הכתובה

 

כניסה משותפת לחופה

 

סדר אירוסין

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן.

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל הָעֲרָיוֹת וְאָסַרַנוּ בְּאֵרוּסִין. וְהִתִּירָנוּ בְחֻפָּה בְקִדּוּשִׁין. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְקַדֵּשׁ עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי חֻפָּה בְקִדּוּשִׁין.

 

ושותה המברך ואחר כך החתן והכלה.

 

מתן הטבעות

החתן, לפני שייתן הטבעת באצבע הכלה יאמר:

 

היי לי לאשה בְּטַבַּעַת זוֹ כְּדַת מֹשֶׁה וְיִשְׂרָאֵל ועל פי התנאים שהתנינו בינינו

מתן הטבעת

אני נשבע בשבועה חמורה, ונודר נדר על דעת רבים, שכל זמן שאת אסורה על כל אנשי העולם חוץ ממני, אהיה אני אסור על כל נשות העולם חוץ ממך, ואהיה מיוחד לך כפי שאת מיוחדת לי.

הכלה תאמר:

 

היה לי לאיש בְּטַבַּעַת זוֹ כְּדַת מֹשֶׁה וְיִשְׂרָאֵל ועל פי התנאים שהתנינו בינינו

נתינת הטבעת

אני מקבלת עליי שאהיה מיוחדת לך ואסורה על כל אנשי העולם מלבדך.

 

הכלה והחתן: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה:

 

 

מתן הכתובה על ידי האיש

הרי זו כתובך

 

מתן הכתובה על ידי האשה

הרי זה שטרך

סדר שבע ברכות

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן.

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ.

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר הָאָדָם.

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, ובְצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ הִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד. בָּרוּךְ אַתָּה ה', יוֹצֵר הָאָדָם.

שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל עֲקָרָה בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָה בִּמְהֵרָה בְּשִׂמְחָה. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ.

שַׂמֵּחַ תְּשַׂמַּח רֵעִים אֲהוּבִים כְּשַׂמְּחָךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה.

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה. חָתָן וְכַלָּה. גִּילָה רִנָּה. דִּיצָה וְחֶדְוָה. אַהֲבָה וְאַחְוָה. שָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה ה' אֱלֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלַיִם. קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה. קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה. קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתַנִּים מֵחֻפָּתָם. וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ הֶחָתָן עִם הַכַּלָּה.

 

שבירת הכוס

 

הכלה אומרת תפילה עבור העגונות

 

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁיִּמָּלְאוּ רַחֲמֶיךָ לְהַתִּיר נְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל הַשְּׁבוּיוֹת בִּידֵי בַּעֲלֵיהֶן וּקְשׁוּרוֹת בְּכַבְלֵי כְּתוּבּוֹתֵיהֶן, אַךְ קְדוּשָׁה וְאַהֲבָה כְּבָר סָרוּ מִמְּעוֹנָן. הָסֵר נָא מֵעֲלֵיהֶן אֶת עוּלָּן הַמַּר וְרַכֵּךְ אֶת לִבָּם הַמְּאוּבָּן שֶׁל שׁוֹבֵיהֶן. פְּתַח חַרְצוּבּוֹת רֶשַׁע וּשְׁלַח בְּנוֹתֶיךָ חָפְשִׁי לִבְנוֹת בַּיִת בְּיִשְׂרָאֵל וּלְגַדֵּל יְלָדִים בְּאַהֲבָה וְאַחֲוָה, בְּשָׁלוֹם וְרֵעוּת. הָשִׁיבָה שׁוֹפְטֵינוּ כְּבָרִאשׁוֹנָה וְיוֹעֲצֵינוּ כְּבַתְּחִלָּה וְתַן בְּלִבָּם רוּחַ חָכְמָה וּגְבוּרָה, רוּחַ עֵצָה וְתוּשִׁיָּה לְהַצִּיל עָשׁוּק מִיַּד רוֹדֵף וְאִשָּׁה מִשִּׁבְיָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה מַתִּיר אֲסוּרִים

 

אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָםִ, תִּשְׁכַּח יְמִינִי. תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי, אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי,

אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי.

 

שבירת הכוס