בג"צ הורה למדינה: לנמק מדוע לא יתאפשר לנשים לטבול מבלי שישאלו למטרתן?

05/09/2012

 

בעתירה שהגישה עמותת מרכז צדק לנשים בשם שתי עותרות ובשם מרכז צדק לנשים וארגון "קולך",  החליט השבוע ביהמ"ש העליון להוציא צו על תנאי לפיו המדינה צריכה לבוא ולנמק תוך 45 יום מדוע לא יאפשרו לנשים המבקשות לטבול במקוואות לעשות כן בלא שיישאלו למטרתן.

העתירה הוגשה לבג"צ ב- 29 בדצמבר 2011 על ידי מרכז צדק לנשים, ארגון קולך, ו-2 עותרות למתן צו על תנאי המורה למשיבים לפרסם תקנה או הנחיה מנהלית שתאפשר לנשים רווקות, אלמנות וגרושות לטבול במקוואות, ותבטל הנחיה קיימת המונעת טבילה זו כיום. המשיבים בעתירה הינם השר לשירותי דת, מר יעקב מרגי, הרב הראשי לישראל - הרב יונה מצגר, וכן מועצת הרבנות הראשית.

העותרת הראשונה היא אשה צעירה אשר כניסתה למקווה נמנעה כאשר הבלניות הבחינו כי היא רווקה. העותרת השנייה היא עולה חדשה אשר התלוותה למשפחה מארחת לטבילה בערב יום כיפור ונדחתה בשל היותה רווקה. לעתירה צורפו תצהירים נוספים על סירוב להשתמש במקווה, ביניהן כלות ערב חופתן אשר בחרו להינשא בנישואין רפורמיים וקונסרבטיביים, וכן נשים נשואות שביקשו להשתמש במקווה שלא לשם יחסי אישות אלא מסיבות פולחן אחרות כגון עלייה להר הבית.

בעתירה נטען כי ההנחיה המונעת טבילת רווקות, אלמנות וגרושות במקווה מפרה את חופש הדת והפולחן של המבקשות לטבול במקוואות, ופוגעת בזכותן לשוויון. עוד נטען כי מדובר בכפייה דתית  והתוצאה שלה היא אפליה פסולה בין נשים רווקות ונשואות בשירות ציבורי של המדינה. בנוסף לכך, נגרמת לטובלות פגיעה בזכותן לפרטיות.

עו"ד סוזן וייס, מנהלת מרכז צדק לנשים: "תביעה זו היא רבת פנים וכוללת דרישות להכרה בזכויות הפרט במישור חופש הדת והמצפון והזכות לשוויון. תפקידן של המועצות הדתיות הוא לספק שירותי דת ולא למנוע אותם. בשורה התחתונה, המדינה ושלוחותיה מתבקשות להימנע מלהיכנס למערכת השיקולים הפרטית של נשים אשר מגיעות לטבול ולהכיר בחופש הבחירה האישי שלהן".